"סגול הוא הרעיל החדש" - זאת הייתה הכותרת של כתבה מסעירה שפורסמה לפני בחדשות 13. הכל התחיל עם תחקיר תכנית התחקירים "ברקוד" שבדק למה חלק מהבטטות בוהקות וזוהרות - כך נחשפה מציאות מפחידה

הבטטה מהווה חלק משמעותי במטבח הישראלי. היא מתוקה וטעימה, משביעה וגם נחשבת לבריאה.

אכן, לבטטה "טבעית" ישנן תכונות בריאות רבות, תיכף נרחיב עליהן. אולם, מהתחקיר של ברקוד עולה שבשוק הישראלי נמכרות  בטטות רבות שאי-אפשר לקרוא להן יותר "טבעיות". להפך, הן אפילו רעילות.

איך ייתכן? האם אפשר להבדיל ביניהן?

בטטה בריאה מול בטטה רעילה

במשך שנים רבות אני מסתובבת בסופרים ותוהה לעצמי איך יתכן שחלק מהבטטות נראות סגולות ובוהקות יותר, בעוד שאחרות נראות צנועות וחיוורות (אך אמינות יותר). באופן טבעי אני חושדת בירקות בוהקים וזוהרים ותמיד בחרתי את הבטטות "הצנועות" – הלכתי עם תחושת הבטן שלי. למרות זאת, מעולם לא הייתי מעלה בדעתי שבאמת משהו לא תקין עם הבטטות הזוהרות – למרות שאני יודעת על הדברים הרעילים שעושים בתעשיית המזון.

מסתבר שחלק מהבטטות זוהרות כי הוסיפו להן בזמן הגידול, יחד עם הדשן, חומר חיטוי צבעוני ורעיל הנקרא "חומצה זרחתית". חומר זה אסור לשימוש באירופה וברוב מדינות המערב.

למה מוסיפים חומר רעיל לגידול הבטטות?

משתי סיבות עיקריות: כדי שהבטטות ייראו יפות ומפתות וכדי להאריך את חיי המדף שלהן.

ככלל, אלה הסיבות העיקריות שבגללן מוסיפים חומרים רעילים (או לא כל כך ידידותיים) למזונות רבים, למרות שבדרך כלל, כאשר מדובר במזון מעובד, רבים מאיתנו כבר מצפים לטקטיקות כאלה ונמנעים לקנות את המוצרים.

מסיבה זו מוסיפים, למשל, צבע מאכל זוהר לנתחי בשר שנמכרים תחת האור הפלורוסנטי בסופרים – ללא תוספת הצבע הבשר היה נראה חיוור ולא מאוד מושך.

אולם, לאחרונה מתגלים יותר ויותר "מוצרי גלם", הנראים לנו טבעיים לגמרי, שגם בהם נמצאים חומרים לא טבעיים ואף רעילים.

שאריות הדברה הנמצאות על קליפות פירות וירקות שייכות גם לקטגוריה הזו. אולם, בעוד ששאריות אלו יורדות בזמן שטיפה יסודית או עם קילוף הירק/פרי, חומרים שהוספו לדשנים נכנסים אל תוך הפרי/הירק ולא יוצאים יותר לעולם. כך גם החומצה הזרחתית הנמצאת בבטטות הזוהרות.

במי אכילת בטטה רעילה פוגעת בצורה החמורה ביותר?

התשובה בטח לא מפתיעה אף אחד מאיתנו: בילדים שלנו.

אגב, זה נכון לגבי כל חומר רעיל או לא טבעי אשר הוסף למזון כלשהו. 

הילדים קטנים יותר ועם נפח גוף קטן יותר. כלומר, הרעל שנמצא בבטטה אחת מתפזר אצל אדם מבוגר בנפח גדול יותר מאשר אצל ילד קטן. 

בנוסף לכך, כל מערכות הגוף של ילדים הם קטנים יותר ועם יכולת מצומצמת יותר. כך גם יכולת הכבד לנטרל רעלים.

כמה בטטות רעילות הגיעו לשוק?

מהתחקיר של "ברקוד" עולה כי 1 מתוך 3 בטטות נצבעה בשבע שנים האחרונות.

בעקבות התחקיר הוציא משרד הבריאות איסור רשמי לשימוש בחומר הצבעוני, אך הסחורה הנמצאת בשוק היום עדיין יכולה להיות רעילה.

איך מבדילים בין בטטה טובה לבין בטטה רעילה?

את הבטטות שכבר נמצאות אצלכם במטבח תוכלו לבדוק כך:

שטפו את הבטטה עם מים ולאחר מכן העבירו עליה נייר סופג לבן. אם נייר הסופג נצבע בצבע אדום, כתום או סגול – זרקו את הבטטה כי יש בה חומצה זרחתית.

לפני קניית הבטטה, הבדיקה מעט יותר מורכבת:

תנסו לבחור את הבטטות החומות "והצנועות" ביותר, כאלה שלא בוהקות או זוהרות. ליתר ביטחון תמיד כדאי לבצע בבית את בדיקת השטיפה כדי לבדוק אם הצבע יורד או לא.

אולם, הדרך הבטוחה ביותר לקנות בטטה לא רעילה היא לקנות בטטה אורגנית. יש היום מקומות רבים בהם אפשר לקנות תוצרת אורגנית, החל רשתות קמעונאות כמו שופרסל גרין וטיב טעם (עדן טבע מרקט) ועד לחוות אורגניות ששולחות את הסחורה ישירות אליכם הביתה (למשל, ערן אורגני, השדה הירוק, טבע הבשור ועוד).

בטטה בצבע כתום שמראה שהבטטה בריאה

בטטה בריאה

בטטה בצע ורוד זוהר שמרה שהבטטה רעילה

בטטה רעילה

הבריאות שיש בבטטות טבעיות

לפני שתחליטו להפסיק לקנות בטטות באופן גורף, כדאי לציין את העובדה שבטטה אמיתית וטבעית היא ירק בריא מאוד.

בין היתר, היא מכילה את התכונות הבאות:

  1. איזון משק הסוכר בדם: לבטטה יש אינדקס גליקמי נמוך, כלומר היא לא גורמת לעליות וירידות חדות של הסוכר בדם. מסיבה זו, אכילת בטטה עוזרת להוריד ולאזן את הסוכר בדם. לעומת זאת, לתפוחי אדמה (ולרוב ירקות השורש האחרים) יש אינדקס גליקמי גבוה. לכן, הבטטה מהווה תחליף מצוין לכל אלה שסובלים מסוכר גבוה בדם.
  2. עשירה בוויטמינים ומינרלים: בטטה מכילה רמות גבוהות של בטא קרוטן (אשר הופך בתוך הגוף לוויטמין A), של ויטמין C, מנגן, ויטמין B6, ויטמין B5, נחושת ועוד. הגוף שלנו צריך לקבל כמה שיותר מחומרים אלה כדי לתפקד בצורה ראויה וכדי לשמור על בריאותו.
  3. עשירה בנוגדי חמצון: נוגדי חמצון הם חומרים שעוזרים לגוף לנטרל רדיקלים חופשיים (מולקולות לא יציבות אשר גורמות לנזקים רבים בגוף). בכך הם שומרים על הגוף פני נזק חמצוני ועזרים למנוע מחלות לב, סוכרת ומחלות כרוניות נוספות.
  4. שיפור הראייה: ויטמין A הכרחי לבריאות העין. ירידה בראיית הלילה מצביעה במיוחד על חוסר בוויטמין A. אכילת בטטה עוזרת להשלים חוסרים אלה ויכולה להחזיר לכם ראייה טובה.
  5. חיזוק המערכת החיסונית: הרמות הגבוהות של ויטמין A גם מפעילות את המערכת החיסונית ועוזרות לשמנוע מחלות זיהומיות, כמו שפעת, לדוגמה.

  6. עשירה בסיבים תזונתיים: אם תרצו לרדת במשקל, אכילת בטטות היא בחירה מצויינת. מצד אחד הן עשירות בנוטריינטים (ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ועוד), ומצד שני הן מכילות כמות גבוהה של סיבים תזונתיים אשר גורמים לתחושת שובע ומורידים את התשוקה למתוק.

מה עושים אם כבר אכלתם בטטות רעילות בשנים האחרונות?

הבשורה הטובה: הגוף שלנו בנוי בצורה שמאפשרת לו לשמור על בריאותו. עקב העובדה שלאורך ההיסטוריה תמיד נחשפנו לכמות מסויימת של חומרים רעילים, לגוף יש מערכות רבות שמטרתן היא לנטרל את אותם החומרים הרעילים.

הבעיה מתחילה כאשר כמות החומרים הרעילים אליהם אנחנו נחשפים גדולה יותר מהכמות שהגוף מסוגל לנטרל.

כדאי שוב לציין שבגלל נפח הגוף הקטן של תינוקות וילדים, גופם יכול לנטרל כמות קטנה יותר של רעלים מאשר גוף של אדם בוגר.

מה אפשר לעשות כדי לעזור לגוף לנטרל רעלים?

צריך לתמוך בעיקר בכבד כי הוא אחראי על רוב עבודת הניטרול. למעשה, זוהי מטרתו של "ניקוי כבד".

כתבות נוספות בנושא:

כמה טיפים פשוטים לתמיכה בניקוי הגוף

אחד החומרים אשר עוזר לכבד לנטרל רעלים הוא כלורופיל.

זהו פיגמנט הצבע אשר נותן לעלים את צבעם הירוק. הוא גם אחראי על הצבע הירוק של האצות כלורלה וספירולינה.

לכן, הטיפ הראשון הוא להוסיף כמה שיותר עלים ירוקים לתזונה שלכם, כמו כוסברה (שעוזרת בניקוי הגוף גם בצורות נוספות), פטרוזיליה, קייל, מנגולד, בזיליקום, עירית ועוד.

בנוסף לכך, אפשר להוסיף כלורלה וספירולינה לתזונה היומית. אפשר להוסיף אותם לסלטים, לטחינה ירוקה ועוד.

הערה חשובה לסיום: גם בקולה יש חומצה זרחתית...

למרות שהסערה הנוכחית היא אך ורק סביב הבטטה, כדאי לציין שהחומצה הזרחתית נמצאת כחומר E338 במזונות רבים נוספים, בעיקר במשקאות קלים. 

בין היתר, היא נמצאת בקוקה-קולה.

כמו בכל דבר אחר, רעילות היא עניין של כמות. ככל שתצרכו כמות גדולה יותר של מזונות המכילים חומצה זרחתית, כך היא תהיה רעילה יותר לגוף ותפגע בבריאות בצורה חזקה יותר.

מסיבה זו, אני ממליצה לכם בחום להתחיל לקרוא את רשימת המרכיבים של כל המוצרים שאתם קונים. אם מופיעים שם יותר מדי מילים שאתם לא מכירים או רשימה ארוכה של חומרי E – עדיף לכם לא לקנות!

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …