אי-סבילות להיסטמין היא תסמונת חדשה יחסית ועדיין לא מוכרת. היא גורמת לסימפטומים מגוונים, כגון: בעיות עיכול, מיגרנות וכאבי ראש, נזלת אלרגית, כאבים ועוד. רגישות להיסטמין מחברת בין תופעות אלה לכל המחלות הקשורות לאלרגיה כמו (נוירו-)דרמטיטיס, אקזמה, פסוריאזיס, אסתמה ועוד.

האם אתם סובלים מאחד או יותר מהסימפטומים המשויכים לאלרגיות? סימפטומים אלה כוללים, לדוגמה, קדחת השחת, נזלת אלרגית, נוירודרמטיטיס, דרמטיטיס, אורטיקריה, אקזמה, פסוריאזיס, אסתמה ועוד. 

אם כן, אתם חייבים לדעת על התסמונת הנקראית אי-סבילות (רגישות) להיסטמין.

למה? ככל הנראה, לרגישות להיסטמין יש השפעה חזקה מתי ובאיזו עוצמה הסימפטומים שלכם יופיעו. בנוסף, אי-סבילות להיסטמין משפיעה לעתים קרובות על מצבם של אנשים הסובלים מבעיות עיכול (מעי רגשי, קרוהן, קוליטיס, רגישויות למזון או בעיות אחרות).

מהו היסטמין, מאיפה הוא מגיע ומה הוא עושה בגוף האדם?

היסטמין הוא מולקולה המיוצרת ע"י הגוף עצמו ונאגרת, בין היתר, בתאי מאסט שמהם הגוף יכול לשחרר אותה בכל רגע לזרם הדם. להיסטמין תפקידים פיזיולוגים רבים בגוף וביניהם כיווץ של שרירים חלקים (הנמצאים במערכת העיכול, בריאות וברחם) והרחבה של כלי הדם. הוא מתווך כאב, משחק תפקיד בתגובות דלקתיות ומשתחרר בגוף כחלק מכל תגובה אלרגית. למעשה, הוא אחראי על כל הסימפטומים האופייניים לאלרגיה כגון: גרד, נפיחות, אדמומיות, נזלת וקשיי נשימה. בנוסף, היסטמין משתחרר מתאי המאסט אל זרם הדם במצבי סטרס נפשי ופחד.

בנוסף לייצור בתוך גוף האדם, גם חיידקים מייצרים היסטמין ברמות גבוהות במהלך תהליכים שונים, כמו פירוק חלבונים, תסיסה של ירקות (כמו מלפפונים חמוצים או כרוב חמוץ) ויישון של גבינות ויין. היסטמין נמצא גם באופן טבעי במזונות מסוימים, לדוגמה בבננה ובאבוקדו.

כדי לנטרל את ההיסטמין שנכנס לגוף דרך מערכת העיכול, נמצא במעי הדק אנזים בשם דיאמין-אוקסידז (DAO) שמפרק היסטמין ומונע את ספיגתו לזרם הדם. אולם, כדי שאנזים ה-DAO יוכל לתפקד בצורה מלאה נדרשת נוכחות מספקת של נחושת וויטמין B6.

אצל אנשים עם אי-סבילות להיסטמין אנזים ה-DAO לא פועל בצורה תקינה, מה שמאפשר להיסטמין הנמצא במזון, להיספג לזרם הדם. מצב זה יכול לנבוע מחוסר בנחושת ו/או ויטמין B6 , כמו כן ממחלה דלקתית במעיים או מייצור ירוד של האנזים בתאי המעי. מעבר לכך, קיימות תרופות רבות המעכבות את פעילות האנזים (רשימה מלאה מופיעה בהמשך). אלכוהול גם הוא מעכב את האנזים, אך בנוסף לכך הוא גם מעלה את חדירותן של דפנות המעיים, כך שהיסטמין יכול בקלות רבה יותר להיספג לזרם הדם. מצבים נוספים המעלים את רמות ההיסטמין בגוף הם הליקובקטר פילורי ומעי דליף.

לאחר ספיגתו של ההיסטמין אל זרם הדם הוא מצטרף להיסטמין שהשתחרר לשם מתאי מאסט עקב סיבות שונות (בעיקר סטרס נפשי ו/או אלרגיות).

מהי משמעותו של הדבר ולמה זה חשוב?

השורה התחתונה היא כזו: אם אתם סובלים מדי פעם או באופן קבוע מסימפטומים הנובעים מהיסטמין (רשימת הסימפטומים נמצאת בפסקה הבא), הסימפטומים יחמירו כאשר רמות ההיסטמין בדם עולות. 

מה גורם לעליה של היסטמין בזרם הדם?

רמות ההיסטמין בדם יכולות לעלות בעקבות המצבים הבאים:

1. חשיפה למשהו שאתם אלרגיים אליו (דרך הנשימה, העיכול או מגע עורי).

2. חשיפה למשהו שאתם רגישים אליו (רגישות היא בעצם אלרגיה מסוג אחר, תופעה שאינה מובנת עד הסוף, אך משפיעה על הרבה מאוד אנשים)

3. אכילה של מזונות עשירים בהיסטמין בזמן שפעילות אנזים ה-DAO לקויה (מה שמאפשר להיסטמין מהאוכל להיספג לזרם הדם). פעילות ה-DAO יכולה להיפגע עקב:

  • חוסר בנחושת ו/או ויטמין B6
  • נטילת תרופות המעכבות את האנזים
  • ייצור לקוי של האנזים בתאי המעיים
  • צריכת אלכוהול

4. אכילה של מזונות המשחררים היסטמין מתאי מאסט בצורה לא ספציפית (כלומר, מזונות אלו משחררים היסטמין לא בגלל שאתם אלרגיים או רגישים אליהם אלא כי זה "מה שהם עושים")

5. מצבי סטרס ו/או פחד

6. או, כמובן, שילוב בין המצבים.

מה קורה כשיש הצטברות של גורמים שונים?

במילים אחרות: מה קורה, למשל, כשאתם בסטרס מטורף, אוכלים מזונות שאתם רגישים אליהם ובמקביל סובלים מחוסר בוויטמין B6

למעשה, זוהי הבעיה העיקרית בכל התזמונת, והדבר החשוב ביותר שאני רוצה שתקחו מהכתבה הזו. ברגע שיש ריבוי של מצבים שגורמים לעלייה של היסטמין, הסימפטומים שלכם יחמירו, אולי אפילו בצורה משמעותית. 

לכן, חשוב שתבינו מהם הגורמים השונים לעלייה של היסטמין בזרם הדם. כך תוכלו לשלוט בצורה טובה יותר בסימפטומים שלכם. 

לדוגמה, אם אתם כרגע סובלים מקדחת השחת (כי זאת העונה) ועברתם בנוסף יום קשה בעבודה, זה כנראה לא רעיון טוב לאכול דברים עשירים בהיסטמין או מזונות שאתם רגישים אליהם, בטוח שלא אם תשתו יחד עם זה גם אלכוהול.

לאילו סימפטומים היסטמין גורם כשהוא עולה בזרם הדם?

היסטמין יכול לגרום לקשת רחבה מאוד של סימפטומים המחמירים ככל שרמות ההיסטמין בדם עולות. הסימפטומים הנפוצים ביותר הם:

  • בעיות עיכול, במיוחד שלשול
  • כאבי ראש ומיגרנה
  • גרד עורי
  • נזלת כרונית, אף סתום
  • קשיי נשימה ואסתמה
  • לחץ דם נמוך
  • סחרחורות
  • פלפיטציות (דפיקות לב מורגשות), דופק מהיר והפרעות בקצב הלב
  • תשישות ועייפות
  • הפרעות במחזור וכאבי מחזור
  • רגישות גבוהה יותר לכאבים ו/או כאבים נודדים בגוף
  • סימפטומי האלרגיה הנעים בקושי מנפיחות ואדמומיות מקומית ועד לשוק אנפילקטי ומוות

איך אפשר לאבחן אי-סבילות להיסטמין?

קיימות דרכים שונות לאבחון רגישות להיסטמין: אפשר, לדוגמא למדוד בעזרת בדיקות מעבדה מיוחדות רמות ההיסטמין בזרם הדם או בצואה. עם זאת, רוב המטפלים מסתמכים בעיקר על תשאול והאם הסימפטומים שלכם מתאימים לתסמונת.

דרך נוספת ויעילה במיוחד היא בעזרת הקינסיולוגיה היישומית המאפשרת לנו לבדוק האם רמות גבוהות של היסטמין מהוות חלק מבעיות הבריאות. האבחון הוא פשוט, מהיר ולפי ניסיוני, המדויק ביותר.

איך מטפלים ברגישות להיסטמין?

קודם כל, בשלב הראשון של הטיפול יש להימנע מכל המזונות המכילים כמות גדולה של היסטמין וגם מאילו המעודדים שחרור של היסטמין מתאי מאסט בתוך הגוף. בנוסף, חשוב ביותר לאבחן את כל האלרגיות ורגישויות מהן אתם סובלים, במיוחד בקשר למזונות. בעזרת הקינסיולוגיה היישומית או בדיקות מעבדה מיוחדות ניתן לבדוק אם יש לכם חוסר בנחושת ו/או ויטמין B6, ו/או חומרים מזינים נוספים.

לטווח קצר גם תרופות נוגדות היסטמין יכולות לעזור (תרופות אנטי-היסטמיניות),. אולם, קיימים גם חומרים טבעיים הנוגדים היסטמין, כגון: ויטמין C, סידן ובמידה מופחתת גם מגנזיום ואבץ. ויטמיני B חשובים לפעילות תקינה של מערכת העצבים ועוזרים לגוף להתמודד עם מצבי סטרס. גם צמחי מרפא מסויימים תומכים ביכולת הגוף להתמודד אם סטרס.

בנוסף, אי-סבילות להיסטמין מופיעה לעתים קרובות יחד עם הליקובקטר פילורי, קנדידה ואלרגיה לניקל – מצבים שגם בהם צריך לטפל במקביל.

לאחר שהסימפטומים נעלמו (או השתפרו בצורה משמעותית) תוכלו בהדרגה להחזיר מזונות עשירים בהיסטמין לתזונה שלכם. ברוב המקרים תרגישו בעצמכם אילו מהמזונות גורמים לכם לבעיות רבות ואילו לא. אולם, כדאי להמשיך להימנע ככל הניתן ולאורך זמן ממזונות שאתם רגישים או אלרגיים אליהם.

כדי לקבל את הרשימה המלאה של המזונות העשירים בהיסטמין והמזונות המשחררים היסטמין בתוך הגוף הכניסו כאן את פרטים שלכם והרשימה תגיע ישירות למייל שלכם:

* עם שליחת הפרטים אתם מסכימים לקבלת אי-מיילים משיטת צופיה/HealthMe. תוכלו לבטל את הדיוור בכל עת.

הערה: אם אתם משתמשים בג’ימייל, ייתכן שהמייל מגיע לתא “קידומי מכירות”. אם לא תמצאו את המייל בתא הראשי כדאי לבדוק שם.

חומרים פעילים בתרופות המעכבים את אנזים ה-DAO (רשימה חלקית):

·         Acetylcystein – למשל במוקומיסט, סירן, פרבולקס, ראולין

·        Ambroxol – למשל באמברוקסול

·        Aminophylline – למשל באמיופילין, פרזניוס

·        Amitriptyline – למשל באלטרול, אלטורלט, טריפטל

·        Chloroquine – למשל באבלוקור, אראלן

·        Clavulanic acid – למשל באמוקסיקלב טבע, אוגמנטין, קלבמוקס, קלאבניר, קלוונטין, מאקליבן, נורוקלב, סינולוקס, טימנטין

·        Isoniazid – למשל באיזוניאזיד, אינזיד

·        Metamizole\Dipyrone – למשל באופטלגין, נובלגין, פנלגין, וי-טלגין

·        Metoclopramide – למשל בפראמין

·        Propafenone – למשל בפרופקס, ריתמקס

·        Verapamil – למשל באפואקור, איקאקור, איקאפרס, וראקור, וראפרס

מקורות:

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור בריאות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …