בכל העולם מדברים על "מזונות על". במה מדובר? האם כדאי לצרוך? ואם כן - מה ואיך? ריכזנו את כל מה שאתם צריכים לדעת, בכתבה שלפניכם

כבר כמה שנים שהמושג "סופר-פודס", "מזונות על" בעברית, היא מילת באזז בעולם התזונה הבריאה. עם זאת, לרוב האנשים (כולל מטפלים) לא ממש ברור מהם "מזונות על", מתי להשתמש, כמה ואיך.

בעקבות בקשות רבות החלטנו להקדיש כתבה לנושא.

מהם סופר פודס?

לפי ההגדרה, מזונות על הם מזונות שעשירים במיוחד בחומרים מזינים כמו ויטמינים, מינרלים, פלבונואידים ועוד רבים.

הרעיון של סופר פודס הוא חדש יחסית – והוא נולד מתוך המצאיות החדשה שרוב המוצרים שנמכרים היום כ"אוכל" הם לא באמת אוכל, אלא דייסה כימית שמדמה את המאכל המקורי. גבינה היא כבר לא גבינה, אלה מיוצרת בצורה סינטתית, בשר מכיל צבעים זוהרים כדי להיראות מושך וטרי, מיצים הם מים עם סוכר וצבעי מאכל וכן הלאה.

כדי למצוא "אוכל אמיתי" שמכיל את כל החומרים שהגוף צריך כדי לתפקד ולשמור על בריאות, צריך היום ממש להתאמץ.

מתוך מציאות זו נולד המושג "מזון על" – מזון שמכיל את מה שמזון אמור להכיל. כלומר, כמעט כל  פרי או ירק בשל וטרי מהעץ או האדמה עונה על הגדרה זו

למרבה הצער, לרובנו אין יותר גישה לפירות וירקות כאלה. מה שנמכר בסופרים נקטף לא בשל ועבר הבשלה כימית לפני שהוא עולה למדפים. מיותר לציין שהבשלה כימית לא גורמת לאותה תוצאה מבחינת ויטמינים כמו הבשלה על העץ. הסחורה בשווקים היא לרוב יותר טרייה, אך עקב העובדה שהיא לא עוברת שום בקרה רשמית, הסיכון לצרוך פירות וירקות עם שאריות מסוכנות של כימיקלים מההדברה גדל משמעותית.

הדרך הטובה ביותר, לפי דעתנו, להשיג פירות וירקות עשירים ככל הניתן הוא להזמין ישירות מחלקאיים אורגניים. יש מגוון חקלאים כאלה ורובם קוטפים את הסחורה בבוקר ומביאים אותה ללקוחות אחר הצהריים/ערב.

פירות וירקות כאלה הם הסופר-פודס האמיתיים.

עם זאת, יש פירות/ירקות מסויימים שעשירים יותר מאחרים, וכדאי לצרוך אותם יותר.

בנוסף, זוהי לא הכוונה מאחורי המושג "מזון על" כפי שמשתמשים בו לרוב. בדרך כלל, הכוונה היא לאבקות שעשויות מפרי (ולעתים גם ירק, שומן או ייצור חיי כמו אצה) שעשיר במיוחד בחומרים מזינים. במיוחד כאלה שחסרים באופן מובהק באוכלוסיה הכללית. עוד יותר כאשר קיים מחקר שמראה אפקט מגן מפני מחלות של אותו חומר מזין.

האם אבקות אלה באמת מכילים את "כל הטוב" שאמור להיות בהן, זו שאלה אחרת.

אולם, המציאות שרוב האוכל שאנחנו צורכים היום הוא לא באמת אוכל אמיתי – זו אומנם מציאות עצובה מאוד, אך היא בכל זאת המציאות. 

מסיבה זו, יש בהחלט לגיטימציה גם לאבקות אלה. למרות הספק שיש מולם.

הדעה שלנו בצוות HealthMe: כדי לספק למשפחות שלנו את הכי טוב שאפשר בימנו, אנחנו ממליצים גם לדאוג לצרוך כמה שיותר פירות וירקות טריים ואורגניים שהגיעו ישר מהחלקאי, ובנוסף לשלב אבקות סופר-פודס למיניהם בתזונה.

מזונות על

עלים ירוקים

כמעט כל העלים הירוקים (במיוחד כאלה שצבע העלים הוא ירוק כהה) מהווים מזון על. הם עשירים מאוד בסידן, מגנזיום, ברזל, ויטמין בי 9 (פולאט), אבץ, וטימין C ועוד. שווה לציין שעלים אלה עשירים יותר בוויטמין C מאשר פירות הדר, והסידן בהם נספג טוב יותר מאשר ממוצרי חלב. הירקות ששייכים לקטגוריה זו כוללים: עלי פטרוזיליה, עלי כוסברה, ברוקולי, קייל, מנגולד, בוק צ'וי ועוד. 

זרעי צ'יה

גם זרעי צ'יה עשירים מאוד באומגה 3 ומופצצים בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וחלבון. במילים אחרות, הם מאוד עשירים באנרגיה. בנוסף, הם מכילים כמויות יפות של סידן, מנגן, מגנזיום, אבץ, ויטמין בי 3, אשלגן, ויטמין בי 1 וויטמין בי 2. חשוב להשרות את הזרעים לפני הצריכה בין 15 דקות לכמה שעות או לטחון אותם ישר לפני הצריכה. שמן צ'יה מאוד לא יציב ולא מתאים לצריכה (גם לא בכמוסות).

זרעי המפ

זרעי המפ סופר עשירים בחלבון (כ-25%), ומכילים כמויות גדולות של חומצות שומן אומגה 3 ו-GLA, ויטמין E, פוספור, אשלגן,  מגנזיום, גופרית, סידן, ברזל ואבץ. שמן המפ גם הוא מזין מאוד ויציב יותר מאשר שמן פשתן. עם זאת, כדאי לשמור גם אותו בקירור ולצרוך אותו תוך כמה חדושים בודדים.

אסאי - Acai

אסאי היא פרי ברזילאי בצבע סגול עמוק שעשיר במיוחד בנוגדי חמצון, כמו אנתוציאנינים, פוליפנולים, וויטמיני E, C ו-A. בהוא מכיל כמות גדולה (יחסית לפרי) של חומצות שומן וביניהן גם אומגה 3. בנוסף, הוא מכיל סידן, ברזל, נחושת, אבץ, מגנזיום, אשלגן, מנגן וויטמיני בי שונים. 

ניתן למצוא אסאי בצורה קפואה בחנויות טבע או כאבקה. ככל הנראה, בצורה הקפואה החומרים המזינים נספגים טוב יותר. 

אבקת חרובים

אבקה מתקתקה עם אינדקס גליקמי נמוך, עשירה בסיבים תזונתיים, סידן ואשלגן ומכילה גם כמויות יפות של מגנזיום, נחושת, ברזל, מנגן, אבץ, ויטמין בי 6 וויטמין E.

אבקת קקאו RAW

עשירה ביותר בנוגדי חימצון, ברזל, סידן, מגנזיום, פלבונואידים ועוד. בנוסף, אבקת קקאו משפרת את מצב הרוח בעזרת כמה מרכיבים שמעלים את תחושת האושר, ובניהם סרוטונין ואנאנדמיד. למיטב ידיעתנו, קקאו הוא המזון היחיד המכיל אנאנדמיד. 

שימו לב: אבקת קקאו רגילה עברה תהליך עיבוד שהרס/הסיר את הרוב החומרים הטובים! חשוב ביותר שתקנו אבקת קקאו RAW במקביל למוצר שאנחנו ממליצים עליו.

מידע על אלרגנים: ישנם אנשים רבים שאלרגיים או רגישים לקקאו. בנוסף, לכל מי שיש רגישות להיסטמין קקאו יכול להחמיר את הסימפטומים.

אנחנו מעדיפים לקנות מכאן.

אבקת מורינגה - Moringa powder

אבקת מורינגה מיוצרת מהעלים של עץ הנקרא גם "Miracle Tree". בניגוד לסופר פודס אחרים שמגיעים לרוב ממקורות מצומצמים, עץ המורינגה גדל מהר מאוד וניתן לגדל אותו גם בארץ. העלים בשימוש כבר מעל 4000 שנים. הם מפוצצים בחומרים מזינים, וביניהם ברזל, סידן, ויטמין בי 6, ויטמין בי 2, אשלגן, ויטמין A, ויטמין E, מגנזיום וויטמין C. למעשה, עלי המורינגה עשירים ביותר בוויטמין C מאשר תפוזים. בנוסף, למורנגה יש תכונות נוגדות סוכרת, נוגדות-דלקת, מורידות כולסטרול ומגנות לב.

איך משתמשים במורינגה? למען האמת, טעם המורינגה מאוד מזכיר את העלים ממנו הוא הופק – טעם שלרוב האנשים הוא קשוח עד מאוד. עם זאת, בתוך מאפים ושייקים, הטעם נעלם יותר בקלות מהצפוי. ניתן להוסיף 2-4 כפות מורינגה כמעט לכל מאפה ושייק בלי להרגיש את הטעם (תלוי כמובן בכמות שאתם מכינים). בנוסף, ניתן להוסיף את האבקה לפסטו בייתי. 

הדעה שלנו: פשוט הוסיפו כמות קטנה של מורינגה לכמה שיותר מאכלים. בסוף זה מצטבר לכמות נכבדת של אבקה עם כל התועלת שהיא תורמת לחיים בריאים.

אנחנו מעדיפים לקנות מכאן.

אבקת לוקומה - Lucuma powder

לוקומה היא פרי מפרו שנקרא גם "הזהב של האינקה". אבקה מתקתקה עם אינדקס גליקמי נמוך שמשמש גם כתחליף סוכר במאפים (מחליפים ביחס 2:1 – 2 כפיות לוקומה לכל כפית סוכר). היא עשירה מאוד בנוגדי חימצון, בפחמימות בריאים, בסידן, בטא קרוטן (פרו-ויטמין A), אבץ, ברזל, ויטמין בי 3 ו-14 יסודות קורט נוספים.

אנחנו מעדיפים לקנות מכאן.

אבקת סאצ'ה אינצ'י - Sacha Inchi powder

סאצ'ה אינצ'י נקראת גם "אגוז האדמה של האינקה". למרות השם מדובר בזרעים של צמח שגדל בפרו (לא באגוז אמיתי). השם נובע מהעובדה שלאבקת הזרעים שטעם שמזכיר את הטעם של בוטנים. הזרעים עשירים בחלבון, בוויטמין E וקרוטנואידים (ויטמין A), בסידן, אבץ, אשלגן וסיבים תזונתיים. בנוסף, אבקת סאצ'ה אינצ'י עשירה בחומצת האמינו טריפטופאן שחשוב לשינה טובה ועמוקה.

אנחנו מעדיפים לקנות מכאן.

ספירולינה

ספירולינה היא אצה שלא רק מכילה חומרים מזינים רבים, אלא גם מסוגלת לכלוא מתחכות כבדות בגוף. 

חלק מהמקורות אפילו מציינים ספירולינה כהמזון העשיר ביותר בחומרים מזינים שקיים בטבע. היא מכילה הרבה חלבן, יחסית הרבה אומגה 3 וכמויות גדולות של ויטמינין בי 1, 2 ו-3, נחושת, וברזל. בנוסף היא מכילה כמויות יפות של מגנזיום, אלשגן ומנגן.

זרעי פשתן

זרעי פשתן הם הצמח העשיר ביותר באמגה 3. חשוב לצרוך אותם בצורה של זרעים שלמים שעברו השרייה, זרעים שנטחנו לפני דקות ספורות או שמן פשתן שנשמר בקירור (כדאי לצרוך תוך 3 חודשים ממועד הפתיחה).

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור מתכונים
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

בראוניז שחיתות – טעימים, מזינים ובריאים – ללא גלוטן, פליאו

לכל אלה מכם שמכורים לשוקולד: זהו מתכון מבריק לבראוניז בריאים, עם טעם עשיר של שוקולד. בנוסף…