גוף האדם מורכב מביליוני תאים שמבצעים מיליוני תהליכים בכל רגע: הפקת אנרגיה, ניטרול רעלים, שמירה על ה-DNA וייצור חומרים - הם רק חלק מרשימת התהליכים של התאים לשמירה על בריאות הגוף. המשוואה המתבקשת: כדי להיות בריאים, אנחנו צריכים לשמור על תאים בריאים. בכתבה שלפניכם תכירו את התאים בגוף שלנו, מה הם עושים ומה הם צריכים כדי לבצע את עבודתם

הגוף שלנו מורכב מביליוני תאים שמתחדשים כל הזמן. תאים שלא מסוגלים יותר לבצע את תפקידם "מתאבדים" כדי לא לפגוע בשאר הגוף. הסיבה לכך היא שרק כאשר כל התאים מתפקדים במלואם הגוף יכול לשמור על בריאות כללית טובה. למעשה, סרטן הוא מצב בו מנגנון ההתאבדות של תאים מסוימים הושבת. אותם התאים ממשיכים לשגשג ולהתרבות למרות שהם לא פועלים לטובת הגוף אלא רק לטובת עצמם. ברגע שקיימים יותר מדי תאים שפועלים בצורה כזאת הגוף כולו חולה (המלצת קריאה: איך חולי מתפתח?).

הגוף בונה את התאים שצריך לחדש מהחומרים שהוא מקבל באמצעות התזונה. לכן, לתזונה יש משמעות עליונה במאמצים לשמירה על הגוף. (המלצת קריאה: חשיבותה של תזונה בריאה). אם התזונה לא מספקת לגוף את כל חומרי הבניין שהוא צריך כדי לבנות "תאים איכותיים", הוא נכנס לבעיה. לרוב זה קורה בצורה איטית, אבל זה עדיין קורה.

כתבות מומלצות:

כדי שתוכלו לשמור על בריאותכם, אתם צריכים להבין מהם החומרים הטובים שהגוף צריך כדי לבנות תאים חזקים ובריאים. בהמשך נעבור על חלקי התא החשובים, מה תפקידיהם בגוף ואילו חומרים הגוף דורש כדי לחדש אותם.

קרום התא

כל תא מוקף בממברנה (קרום התא) העשויה בעיקר משומן, או ליתר דיוק: מחומצות שומן מסוימות. קרום זה מפריד בין הסביבה הפנימית של התא לבין הסביבה החוץ-תאית – בדיוק כמו שקירותיה של דירה מפרידים אותה משאר הבניין. כל התקשרות עם התא חייבת לעבור דרך הקרום. מסיבה זו הוא מכיל מגנוני תקשורת רבים ומגוונים, בדומה לאיך שדלת, חלונות וטלפון מהווים דרכים שונות ליצירת קשר עם דיירי הבניין.

מה זה אומר בפועל? כמעט כל חומר או מסר שצריך להיכנס לפנים התא, צריך לעבור דרך "דלת" ספציפית שמיועדת רק לו. זה כולל את כל החומרים מזינים (ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וכו'), כמו כן כל המסרים מהמוח לגבי ייצור של הורמונים, אנזימים או אנרגיה, לגבי כיווץ שרירים וכו'.  

ה"דלתות" בקרום התא עשויות חומצות שומן מסוימות, חלבונים מיוחדים ועוד. אם קרום התא בנוי חומרים לא מתאימים (לדוגמה כי לא היו מספיק חומרים מתאימים בתזונה) התקשורת עם התא נפגעת – והתא הופך להיות פחות בריא ופחות מועיל לגוף.

עקב העובדה שרוב המחלות מתפתחות ברמת התא, מצב כזה יכול לגרום נזק רב.

עקב העובדה שרוב קרום התא מורכב מחומצות שומן, נעבור קודם כל על רשימת שומנים טובים ורעים שנמצאים בתוזנה.

השומנים הטובים

  • שומנים מהחי (בבשר, עוף, חלב, חמאה וגהי) – זה נכון בעיקר כאשר אנחנו מדברים על בעלי חיים שגודלו בתנאים נאותים ולא עברו התעללות, בעדיפות אפילו בצורה אורגנית.
  • שמן זית באיכות טובה
  • זרעים ואגוזים לא קלויים (אפשר לקלות אותם בעדינות, אך חשוב שלא יאבדו את הערך התזונתי שלהם) – חשוב שהזרעים והאגוזים יהיו טריים ולא מעופשים. השומן בתוך זרעים ואגוזים מעופשים הופך לשומן "רע". שמנים איכותיים מכבישה קרה מזרעים (לדוגמה חמניות, חריע ועוד) ניתן לצרוך בכמויות קטנות. אולם, עקב העובדה ששמנים אלה מתחמצנים מהר עדיף לא לצרוך הרבה מהם.
  • חומצות שומן מסוג אומגה 3 (שמן מזרעי פשתן, צ'יה והמפ, דגים מהים העמוק) – גם כאן טריות ומקור איכותי משחקים תפקיד חשוב כדי שהשומן ישאר "טוב"
  • שמן קוקוס באיכות גבוהה
  • שמן אבוקדו (למרות שיש לי לגביו סימן שאלה קטן, כי לא עשו בו שימוש בעבר הרחוק. שאר השומנים היו בתזונת האדם כבר מאות אלפי שנים).

השומנים "הרעים" שכדאי להימנע מהם ככל הניתן

  • שומני טראנס (נמצאים בקרקרים, צ'יפס ומוצרים אחרים שהוכנו בטיגון עמוק)
  • אגוזים וזרעים מעופשים 
  • כל השמנים שלא הופקו בכבישה קרה, כולל שמן קנולה

כשאתם קונים שמנים חשוב לקנות רק שמנים מכבישה קרה. כל שמן שנמכר בבקבוק פלסטיק שקוף, שאין לו ריח חזק ושצבעו צהוב בהיר, הוא לא שמן שנכנס אל תוך הקטגורה של שמן בריא. זה כולל גם את שמן הקנולה המפורסם שהוא אינו בריא בכלל, וזאת למרות שיש לו נקודת שריפה גבוהה (עובדה שלא מעידה על היותו בריא). שמן הקנולה זכה ליחסי ציבור ממש טובים בעשורים האחרונים,  כך הצליחו להפוך אותו ל"שמן בריא" בעיני הציבור.

בתהליך של כבישה שהיא לא קרה, השמן מופק מהזרעים והאגוזים באמצעות כימיקלים, חימום לטמפרטורות גבוהות מאוד וסינונים שונים. כלומר, בסוף התהליך שום חומר טוב כבר לא נשאר בשמן.

כמה מילים על טיגון ונקודת עישון

נקודת עישון מסמנת את הטמפרטורה בה שמן מתחיל להישרף בטיגון, עשן עולה מהשמן וחומרים רעילים נוצרים. כלומר, לא כדאי להביא שמן איכותי לאורך זמן לטמפרטורה בה נוצר עשן. 

אולם, העובדה שלשמן יש נקודת עישון (או נקודת שריפה) גבוהה לא אומר לנו שום דבר על בריאות השמן. אם השמן לא בריא מלכתחילה לא כדאי להשתמש בו, בין אם יש לו נקודת עישון גבוהה או לא. למשל, שמן קנולה מזוכך פשוט לא בריא, למרות שיש לו נקודת עישון גבוהה.

השמנים הטובים ביותר לטיגון הם שמנים רוויים, כמו גהי (חמאה מזוקקת) ושמן קוקוס. כמובן, אם תראו עשן עולה מהמחבט שלכם, אתם יודעים שהאש גבוהה מדי. גם טיגון קצר בשמן זית איכותי הוא בסדר. אופציה נוספת היא טיגון בשמן אבוקדו שיש לו נקודת עישון גבוהה יחסית וטעם ניטרלי.

לסיכום: אם אתם (כרגע) מסוגלים, או מוכנים, לשנות רק דבר אחד בתזונה שלכם - להפסיק שימוש ב"שמנים רעים" הוא צעד מצוין!

מדף סופר עם בקבוקי שמן בצבע צהוב בהיר, דבר שמסמן שהשמן רעיל ולא ראוי לצריכה

בתמונה: שמנים בצבע צהוב בהיר ובתוך בקבוק פלסטיק שקוף. שילוב זה מעיד על כך שהשמן שייך לקטגוריה "השמנים הרעים".

בתוך התאים שלנו קיימים הרבה אברונים. אם היינו משווים תאים לעיר, למשל, אז אברונים הם המקבילים למפעלים, מרכזי אריזה ומשלוח, תחנות כוח מקומיות, עירייה וכדומה. החשובים ביותר הם:

המיטוכונדריות - תחנות הכוח של התא

המיטוכונדריות מפיקות חום ואנרגיה המשמשים לכל התהליכים השונים המתרחשים בתא ובגוף כולו. הן דומות לתחנות הכוח שלנו המייצרות חשמל כדי שנוכל להפעיל מחשבים, טלפונים, תנורים, אורות ועוד. 

עקב העובדה שהאנרגיה שהמיטוכונדריות מייצרות נדרשות כמעט לכל התהליכים המתרחשים בגוף, מיטוכונדריות בריאות ומתפקדות, הן חשובות ביותר לבריאות הכללית של הגוף.

למעשה, קיים זרם ברפואה הקונבנציונלית הנקרא רפואה מיטוכונדריאלית. מטפלים ברפואה זו טוענים שמחלות רבות, כולל סוגים שונים של סרטן, הן תוצאה של תפקוד לקוי של המיטוכונדריות. מטרת הרפואה המיטוכונדריאלית היא אופטימיזציה של תפקוד המיטוכונדריות.

בעיית הבריאות הקשורה לחוסר תפקוד מיטוכונדריאלי באופן ישיר היא עייפות כרונית, כמו שמופיעה בתסמונת התשישות הכרונית. כתבה מורחבת בנושא עייפות והקשר למיטוכונדריות תמצאו כאן.

קו-אנדים Q10 – החומר החשוב ביותר לתפקוד תקין של המיטוכונדריה

קו-אנדים Q10 הוא חומר שהגוף באופן כללי מייצר בעצמו. אולם, כאשר נוטלים תרופות להורדת כולסטרול מסוג סטטינים תהליך ייצור הקו-אנזים Q10 נעצר יחד עם הייצור של הכולסטרול. 

בנוסף, גם אם לא נוטלים תרופות להורדת כולסטרול, ייתכן מצב בו הגוף לא מצליח לייצר כמות מספקת של קו-אנזים Q10 עקב חוסר בחומרי גלם או חוסר תפקוד של האנזימים שמייצרים את הקו-אנזים. במקרה כזה תוסף של Q10 יכול לשפר את מצב הבריאות משמעותית.

חומרים מזינים נוספים החשובים לתפקוד המיטוכונדריות

  • L-קרניטין
  • D-ריבוז
  • NAC
  • נוגדי חמצון, במיוחד: חומצה אלפה ליפואית, ויטמין E, ויטמין C
  • אומגה 3 (זרעי פשתן, צ'יה והמפ, שמן דגים)
  • ויטמיני B (במיוחד ויטמין B3 ו-B6)
  • מגנזיום

גרעין התא - הכספת

גרעין התה המכיל את החומר הגנטי שלנו, ה-DNA, ושומר עליו מפני נזק. בגרעין הוחלט (בהתאם להוראות מהמוח) אילו גנים יהיו פעילים ואילו לא. בשל חשיבותו הרבה של הגרעין הוא מופרד משאר התא דרך קרום נוסף.

חלבונים ואנזימים - המבנים והמכונות שלנו

הגנים הפעילים בתוך גרעין התא מהווים את התכנית (blueprint) לבניית האנזימים והחלבונים השונים שהתא מייצר בעזרת תהליכים מורכבים. אנזימים וחלבונים מורכבים מחומצות אמינו המופקות מתוך החלבון בתזונה שלנו. 

ההבדל בין חלבונים לאנזימים הוא שהאנזימים "מבצעים פעולות". הם בעצם כמו מכונות המבצעות עבודות שונות בתאים, בדומה לאיך שרכב מסיע אנשים, התנור אופה מאכלים והמקדחה עושה חורים בקיר. 

חלבונים, לעומת זאת, הם יותר כמו חפצים דוממים עם תפקיד מבני, אפשר לדמות אותם לשולחן האוכל, ארון או מיטה.

כל אחד ממיליוני התהליכים שמתרחשים בתוך הגוף בכל רגע נעשה ע"י אנזים אחד או אפילו שרשרת של אנזימים.

תהליכים אלה כוללים, בין היתר: תהליכי העיכול, הפקת אנרגיה, תיקון נזקי DNA, ייצור הורמונים, "פתיחת דלתות" שונות בקרומי התאים, "ניקיון האשפה" מהתא ועוד רבים.

כדי לייצר אנזימים, הגוף חייב לקבל דרך התזונה חלבון איכותי. כדי שהאנזימים יכלו לעשות את עבודתם, הם דורשים חומרים נוספים הנקראים "קו-פקטורים". קו-פקטורים אלה החומרים שהופכים חלבונים דוממים לאנזימים פעילים. הם כמו המפתח שנדרש כדי להניע רכב, או כבל החשמל שנדרש כדי להפעיל מקדחה. 

כאשר האנזימים לא יכולים לעשות את העבודה שלהם, תהליכי התא בהדרגה נעצרים, נזקי DNA לא עוברים תיקון, הפקת האנרגיה לא מספיקה, האשפה מצטברת בתוך התא ולבסוף מחלות כרוניות מתפתחות.

רוב הקו-פקטורים הם ויטמינים, מינרלים, יסודות קורט ונוגדי-חמצון

מקורות תזונתיים טובים לחלבון

  • בשר, עוף וביצים באיכות טובה ובעדיפות ממקור אורגני
  • קטניות, במיוחד עדשים
  • אגוזים וזרעים, במיוחד שקדים וזרעי המפ

ויטמינים שהגוף צריך

  • ויטמין C וויטמיני B (קבוצה של כ-10 ויטמינים שונים) אשר מסיסים במים, 
  • ויטמיני A, D, E ו-K המסיסים בשמן. 

ייתכן שקיימים ויטמינים נוספים שתרם התגלו.

מינרלים ויסודות קורט חשובים שהגוף צריך:

  • מנגן
  • בורון
  • ניקל
  • יוד
  • פוספור
  • כרומיום 
  • מוליבדנום
  • סידן
  • מגנזיום
  • אשלגן
  • נתרן
  • אבץ
  • נחושת
  • ברזל
  • סלניום

ההבדל בין מינרלים ליסודות קורט הוא בכמות בה הגוף צריך אותם. בעוד שהגוף צריך לקבל את המינרלים בכמות גבוהה מאוד (במיוחד אשלגן, סידן ומגנזיום), את יסודות קורט הוא צריך במינונים נמוכים בהרבה. בחלק מהמקרים מינוני יתר יכולים להזיק לגוף.

לסיכום...

השורה התחתונה היא: צריך לאכול מזון שמספק בצורה איכותית הרבה מאוד ויטמינים ומינרלים, חלבון ושומן. גם פחמימות הגוף צריך, למרות שאת רובן הוא יכול לייצר בעצמו משומנים. 

הדרך הטובה ביותר לספק לגוף את כל הדברים הללו היא לצרוך מדי יום הרבה מאוד ירקות ופירות. יש את הממליצים על 7 כוסות ביום, יש את אלה שאומרים שצריך לפחות 12 או 14 כוסות ביום. כך או כך – ככל שאתם צורכים יותר ירקות טריים (ובעדיפות מגידול אורגני), אתם תומכים בגוף ובריאות שלכם בצורה טובה יותר.

אחרי שענינו על השאלה "מה התאים שלנו צריכים כדי לשמור על בריאות הגוף", צצה באופן טבעי האשעלה הבאה:

מה הכי מזיק לתאים שלנו מתוך הדברים שרובנו נחשפים אליהם באופן קבוע?

אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה הבאה:

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
  • איש זקן עם מסכה על רקע שמחוצה לשתיים: סביבה נקייה וסביבה מזוהמת מאוד שפוגעת בבריאות

    רעלנים – האם אתם יודעים למה אתם נחשפים?

    למרבה הצער, החשיפה לרעלנים גדלה באופן אקספוננציאלי במאה האחרונה וגורמת לסטרס רציני עבור הג…
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …