עד כה אין תרופות נגד וירוס הקורונה והסימפטומים החמורים שיכולים להתפתח כתוצאה ממנו (COVID-19). בסין התחיל לאחרונה מחקר קליני שמטרתו לבדוק את היעילות של ויטמין C לשיפור המצב של חולים בינוניים עד קשים שנדבקו בקורונה. לפי הדיווחים, התוצאה הראשונית מפתיעה מאוד

עקב העובדה שבינתיים לא קיימות תרופות יעילות נגד וירוס הקורונה, רופאים וחוקרים מכל העולם בודקים את יעולותן של תרופות קיימות, כגון תרופות נגד מלריה, HIV ועוד. לאחרונה הוסיפו בסין לרשימה זו ויטמין C באינפוזיות. 

ב-4 בפברואר אושר מחקר קליני ראשון שמטרתו לבדוק את ההשערה, על פיה מתן ויטמין C ורידי במינון גבוה של 24 גרם ליום ישפר את הפרוגנוזה של חולי קורונה עם דלקת ריאות קשה. השערה זו מתבססת על העובדה שוויטמין C נוגד חמצון חזק ומסוגל – לפחות בתיאורה – לעצור חלק מהתהליכים ההרסניים שמתרחשים בתוך הריאות בשלבים מתקדים של המחלה.

למרות שמחקרים שנעשו בעבר הגיעו למסקנות שונות בקשר ליעילותו של ויטמין C נגד שפעת והצטננות, החוקרים הסיניים חושבים שכדאי לבדוק את יעילותו נגד הקורונה. היתרונות הגדולים של ויטמין C הם שהוא נחשב למאוד בטוח, גם במינונים גבוהים, הוא נגיש מאוד לאוכלוסיה הרחבה ולא יקר. 

על פי ד"ר צ'נג משנחאי, אף אושר מחקר שני על מתן ויטמין C ורידי ב-13 בפברואר ומחקר שלישי ב-21 בפברואר.

האם ויטמין C יעיל רק לטיפול או גם כאמצעי מניעה?

ד"ר צ'נג שפנה לעולם בסידרת סרטוני יוטיוב, מציין שלפי הדיווחים שקיבל מצוות החוקרים התוצאות הראשוניות של המחקרים מראים תועלת לטיפול בוויטמין C.

הוא ממשיך וממליץ לכולם לקחת ויטמין C כמניעה ולהגביר מינונים במקרה ומחלה מתפתחת. המלצה זו כמובן בנוסף להנחיות הרשמיות של שטיפת ידיים עם סבון וצמצום מגע עם אנשים אחרים. 

ד"ר צ'נג ממליץ לקחת בין 5-8 גרם של ויטמין C ביום, מחולק לכמה מנות. על פי דבריו עדיף ליטול אבקה טהורה במקום טבליות כדי להימנע מחומרים נוספים שנמצאים בטבליות.

האם כדאי להישמע להמלצה של ד"ר צ'נג?

ויטמין C הוא חומר חיוני לגוף וכאמור נחשב לבטוח מאוד, אפילו במינונים גבוהים. למרות שהמחקרים מסין עדיין בשלבים מוקדמים ואי-אפשר להסתמך על התוצאות הראשוניות, על פי דעתנו המקצועית בצוות Health-Me, אנו ממליצים לרוב האנשים לקחת ויטמין C בתקופה הזו.

מחקרים קודמים אומנם לא הצליחו להראות בצורה חד משמעית שנטילת ויטמין C מגנה מפני שפעת והצטננות, אך הם הראו שנטילת ויטמין C מקצר את זמן המחלה ומקל על הסימפטומים. 

בנוסף, לויטמין C תפקידים רבים וחשובים בתוך הגוף. בין היתר, הוא נוגד חמצון עוצמתי, הוא משפר את תפקודה של המערכת החיסונית ומשפר ריפוי פצעים.

טבלה עם התפקידים הפיזיולוגיים של ויטמין C

מתוך הכתבה המדעית "Vitamin C in the critically ill – indications and controversies" שפורסמה באוקטובר 2018 בכתב עת העולמי לרפואת טיפול נמרץ (World Journal of Critical Care Medicine).

מהו המינון המומלץ?

זוהי שאלת השאלות… סביר להניח שהמינון האופטימלי משתנה מאדם לאדם. 

לפי הרפואה הקונבנציונלית אנחנו צריכים לקבל אך ורק כמה מאות מיליגרמים של ויטמין C. הסיבה לכך היא שאם מקבלים כמות כזאת לא מפתחים צפדינה, מחלה שנגרמת ממחסור חמור בוויטמין C. השאלה היא אם כמות כזו מספיקה גם לפעילות אופטימל או רק מונעת מחלות של חוסר מובהק.  

ייתכן שניתן לקבל תשובה חלקית מבעלי חיים שמסוגלים לייצר ויטמין C בתוך הגוף. עזים, למשל, מסוגלים לייצר ויטמין C והם מייצרות כמויות הרבה יותר גבוהות. לפי ויקיפדיה, עז ששוקלת כ-70 ק"ג מייצרת ביום רגיל מעל 13 גרם של ויטמין C. בזמן סטרס כמות זו מוכפלת לעתים פי כמה. 

למרות שמעובדה זו אי אפשר להסיק שגם בן אדם ששוקל 70 ק"ג דורש 13 גרם של ויטמין C ביום, אפשר להסיק שצריכת כמות כזו היא בהחלט אפשרית. בנוסף, אפשר להסיק שככל הנראה בזמן סטרס או מחלה הגוף דורש כמויות גבוהות יותר של ויטמין C. 

לינוס פאולינג, שזכה פעמיים בפרס הנובל, השקיע שנים מחייו כדי לחקור ויטמין C לעומק. מסקנתו דווקא הייתה שבני אדם צריכים כמה גרמים של ויטמין C מדי יום, אך הוא לא הצליח לשנות את הקונצנזוס המדעי.

אולם, בלי קשר לדעות השונות, לספיגה האורלית של ויטמין C יש הגבלה שמתשנה מאדם לאדם. אם נוטלים כמויות גדולות מהכמות שנספגת, הוויטמין C "המיותר" נשאר במערכת העיכול, סופח אליו מים וגורם, בסופו של דבר, לשלשול מימי לא כואב. 

לכן, לדעתנו, המינון האופטימלי לרוב האנשים יהיה מינון שהוא קצת מתחת כמות שגורמת לשלשול.

ההמלצה שלנו:

אנחנו ממליצים להתחיל עם נטילה של 1 גרם ויטמין C ביום ולהעלות את המינון מדי יום בגרם 1 עד שיופיע שלשול (צואה רכה). לאחר מכן נשארים עם המינון האחרון שלא גרם לשלשול.

מי שמקבל שלשול כבר בצריכה של גרם אחד צריך להתחיל עם רבע גרם ולהעלות באיטיות עד למינון המקסימלי.

בנוסף, כדאי לחלק את מינון היומי לכמה מנות. ההמלצה שלנו היא להכין בבוקר כוס או בקבוק זכוכית עם מים, להוסיף את המינון היומי ולשתות את מים במהלך היום. ניתן לשפר את הטעם ע"י הוספת לימון ודבש.

אנחנו גם מסכימים עם טענתו של ד"ר צ'נג שעדיף לצרוך אבקה טהורה במקום טבליות. זו עקב העובדה שלטבליות (ובמידה פחותה גם לכמוסות) מוספים חומרים כימיים רבים כדי להקל על תהליך הייצור וכדי לקבע את צורת הטבליה.

שווה גם לציין שוויטמין C קיים בכמה צורות כימיות: חומצה אסקורבית (ויטמין C חומצי) וויטמין C שמחובר לסידן, למגנזיום, לנתרן או לאשלגן (ויטמין C לא חומצי). אנחנו ממליצים לקנות את שני האבקות אלה ולערבב אותם: ויטמין C מחובר לסידן (סידן אסקורבאט) וויטמין C מחובר למגנזיום (מגנזיום אסקורבאט).

מי צריך להיזהר ממינונים גבוהים של ויטמין C?

המינונים שנספגים בנטילה אורלית (דרך הפה) בדרך כלל לא מסוכנים לאף אחד. עם זאת, יש אנשים מסוימים להם מינונים גבוהים דרך הווריד יכולים להזיק.

אם אתם סובלים מחוסר ב-G6PD, מאבנים בכליות, חמצת קטוטית סוכרתית, או השתמשתם בעבר במכשיר חמצן כדי להגיע לסטורציה מספקת, לא כדאי לכם לצרוך מינונים גבוהים מאוד של ויטמין C.

כמו כן, נשים בהריון או מניקות, ואנשים שעברו מחלות קשות בעבר או לוקחים תרופות צריכים להתייעץ עם רופא או מטפל מוסמך לפני נטילת ויטמין C במינונים גבוהים. 

מקורות

כדאי לכם גם להתעניין בסידרה שהתפרסמה בפורטל לאחרונה: טיפים למניעת מחלות חורף

הטיפים שמופיעים בסידרה למניעת מחלות חורף עוזרים גם למנוע הדבקות במחלת הקורונה.

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …