אין ספק שזו אחת התקופות המאתגרות ביותר שרובינו חווינו, כלכלית ונפשית. עם זאת, יש עובדה מפתיעה שכדאי לזכור: כמו שהוכיח חקר האושר, אושר לא תלוי בנסיבות, אלא במיינדסט. ואין תקופה חשובה יותר לתרגול של מיינדסט שמשרה אושר מאשר תקופה מאתגרת

בשנים האחרונות נוצר הרבה רעש סביב מחקרים בפסיכולוגיה החיובית שמראים 3 דברים מאוד מעניינים:

2. אושר מגביר את הסיכויים להשיג מטרות ולהצליח מבחינה עסקית, לימודית ובכלל בחיים

3. אושר לא תלוי בנסיבות החיים, אלא במיינדסט של הבנאדם

שון אקור הוא אחד החוקרים המובילים בפסיכולוגיה החיובית שחוקר אושר באוניברסיטת הארווארד – אוניברסיטה יוקרתית במיוחד, עתיקה ויפה, שקשה מאוד להתקבל אליה. לעתים קרובות, שון נשאל למה בכלל לחקור אושר באוניברסטית הארווארד – כאילו כל מי שבר מזל והתקבל להארווארד יהיה מאושר כברירת מחדל.

אולם (ופה הדברים מתחילים להיות מעניינים), האושר שנובע מעצם הקבלה להארווארד חולף (אצל רוב האנשים) תוך זמן קצר מאוד. במקום, התלמידים שקועים במחשבות על עומס המטלות, בעיות חברתיות וכד'.

כלומר, מה שנראה לנו הכי הגיוני – לו רק היינו משיגים דבר כשלהו היינו מאושרים ("כשאתקבל להארווארד/אשיג את העבודה/אוכל לקנות את הרכב הזה… אהיה מאושר"), היא בעצם השערה שגוייה לחלוטין.

למעשה, חשיבה זו היא מה שמונע מרוב האנשים באמת להיות מאושרים. כי ברגע שמשיגים את היעד המבוקש מופיע באופק יעד טוב יותר שעוד לא השגנו.

אושר הוא לא תוצאה של הישג, מעמד או קנייה.

להפך, מחקרים אלה מראים שככל שאנשים יותר אופטימיים ומאושרים הם מצליחים יותר, משיגים מטרות גדולות יותר והם גם בריאים יותר.

למה ההישיגים שחלמנו עלים לא הופכים אותנו למאושרים?

מסתבר שמה שקובע כמה אנחנו מאושרים לטווח ארוך, תלוי ב"משקפיים" דרכם אנחנו בוחנים את העולם. כמובן שהישג מסוים יגרום לנו לאושר נקודתי, אך הוא לא יישאר יאתנו לזמן ארוך כי המחשבות שלנו יחזרו מהר מאוד לדפוס הרגיל שלהם וימשיכו לבחון את העולם דרך המשקפיים הרגילים שלנו.

כלומר, לבחון את העולם דרך "משקפיים ורודים" בהחלט עושה אותנו אופטימיים ומאושרים יותר…

איך זה מתקשר לתקופת הקורונה?

לא משנה איך תרגישו וכמה מאושרים או חרדתיים תהיו, התקופה הקרובה הולכת להביא את המה שהיא הולכת להביא. כמובן שיש להישמע להנחיות של משרד הבריאות, אבל מעבר לכך אין לנו הרבה מה לעשות חוץ מאשר לחכות.

כלומר, אין יתרון נוסף למיינדסט של דאגה. להפך, מיינדסט של דאגה יחליש אותנו פיזית, יכניס אותנו לדיכאון, ימנע מאיתנו לישון טוב והכי חשוב ימנע מאיתנו ליהנות מהחיים. לעומת זאת, מיינדסט של אושר יעלה לנו את הסיכויים לנצל את התקופה הזאת בצורה הכי טובה והכי יעילה. 

במקום לשקוע בדאגות אפשר ליהנות מזמן האיכות עם הילדים, מהאופציה סוף סוף לקרוא את הספר ההוא או לראות את הסידרה ההיא, מהיכולת לישון הרבה וכו'. מי שעצמאי יכול לפתח כיוונים עסקיים חדשים, לטפל בכל מה שלא הצליחו לטפל בשנים האחרונות בגלל העומס או פשוט לנוח ולאגור כוחות. מי שמחפש בטוח ימצא משהו שאפשר ליהנות ממנו! למרות הקשיים…

האם זה מוסרי להיות מאושרים בתקופה כל כך מבלבלת ואולי מסוכנת? 

שאלה זו צצה אצל רבים מאיתנו. אגב, לא רק בתקופה הזו. רבים מאיתנו מרגישים עמוק בפנים שלא מגיע להם להרגיש מאושרים. אבל האמת היא שזה לא ישנה את העולם או את ההתרחשויות אם תהיו מאושרים או מודאגים. זה רק ישנה את החיים שלכם – ודאגה לא עוזרת לכם!

למה רובנו לא מאושרים באופן טבעי ואיך נוכל להפוך למאושרים?

האושר שאנחנו חווים מושפע בעיקר מהמחשבות שאנחנו חושבים. אם נחשוב דברים חיוביים נהיה מאושרים יותר, כשנחשוב דברים שליליים נהיה מודאגים/עצובים/חרדתיים יותר. 

מסיבות שונות (אבולוציוניות ואחרות) המוחות שלנו מותנים לראות את הדברים השליליים ולהתעלם מהדברים הטובים. התניה זו לא בדיוק עוזרת לנו להגיע לאושר. למזלנו הטוב, ניתן לשנות התניה זו!

איך?!

על ידי הרבה תרגול… התחילו לשים לב לדברים היפים שסובבים אותכם ותתחילו לסנן את הדברים הפחות נעימים. וכן, אם החדשות מדכאות אתכם או מכניסות אתכם לחרדה/דיכאון – אל תראו אותן! ניתן להתעדכן בצורה מהירה יותר, למשל דרך כתבות אונליין וכד'.

בכתבת ההמשך תקבלו כללים ממשיים לתרגול יעיל של חשיבה חיובית.

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …