למרות העובדה שלעתים קרובות המילה "חוקן" גורמת לרתיעה, מדובר בכלי עצמתי ביותר לפינוי ונטרול רעלים מהגוף. למה ואיך? התשובות בכתבה

למה חוקן קפה הכלי העצמתי ביותר לניקוי רעלים?

עובדה זו נובעת משתי סיבות עיקריות:

כאשר הקפה נכנס למעי הגס, הקפאין נספג לכלי דם (בשם וריד שער הכבד) המביא אותו ישירות לכבד – בניגוד לקפה שנכנס לגוף דרך הפה – כך, הוא עובר שינויים במהלך תהליך העיכול. בתוך הכבד הקפאין גורם לניקוי רעלים כי הוא מפעיל את האנזימים המשתתפים בתגובות נטרול הרעלים, בולט במיוחד אנזים הנקרא  glutathione-S-transferase.

בשורה התחתונה, חוקן קפה פשוט גורם לכבד להיות 'סופר-יעיל' לזמן קצר. עקב העובדה שהכבד הוא האיבר שצריך לנטרל את רוב הרעלים שנכנסים לגוף, לחוקני קפה יש אפקט עמוק ומנקה לכל הגוף.

ברגע שהרעלים נוטרלו ע"י הכבד, הם מופרשים דרך מיצי המרה למעיים ומשם הם אמורים להתפנות מהגוף דרך הצואה. אולם, אם אתם סובלים לדוגמה מעצירות (וגם בעיות עיכול נוספות יכולות לגרום לאותו הדבר) והצואה שוהה במעיים שלושה ימים במקום 24 שעות, מתרחש דבר לא כל כך צפוי: יחד עם המים הנספגים באופן פיזיולוגי כל הזמן מהמעי הגס, גם הרעלים מתחילים להיספג בחזרה לגוף – והכבד צריך לנטרל אותם שוב! זו למעשה הסיבה העיקרית לכך שעצירות כל כך פוגעת בגוף.

לכן, כאשר עושים חוקן קפה, מטפלים בשני הצדדים של המשוואה: נטרול רעלים מהיר ויעיל יותר בכבד ופינוי מיידי של הרעלים מהמעיים יחד עם החוקן.

מסיבה זו, חוקן קפה הוא דרך נפלאה להוציא רעלים מהגוף בתדירות קבועה. בנוסף לכך, חוקני קפה יכולים לשכך כאבים ולהגביר את תחושת הרעננות והחיוניות

כמובן שכדאי (אפילו הכרחי) להשתמש בקפה אורגני ללא עובש בעת ביצוע חוקנים .

אמיצים מספיק כדי לנסות?

לקבלת ההנחיות הכניסו את הפרטים ובדקו את תיבת המייל שלכם:

* עם שליחת הפרטים אתם מסכימים לקבלת אי-מיילים משיטת צופיה/HealthMe. תוכלו לבטל את הדיוור בכל עת.

הערה: אם אתם משתמשים בג’ימייל, ייתכן שהמייל מגיע לתא “קידומי מכירות”. אם לא תמצאו את המייל בתא הראשי כדאי לבדוק שם.

ההיסטוריה של חוקן הקפה

במאה ה-19 חוקן הקפה היה תרופה מוכרת לטיפול בהרעלות ולתמיכה בכבד. מאמר מדעי משנת 1866 מתאר את השימוש היעיל בחוקן קפה כדי למנוע את מותו של ילד שסבל מהרעלה. מאמרים מסוף המאה ה-19 מזכירים חוקני קפה כיעילים בטיפול לאחר ניתוחים. דיווח מ-1896 אף מתאר כי ד”ר מיו, אחד המייסדים של Mayo Clinic, הזכיר חוקני קפה כחלק מהטיפול השגרתי לאחר ניתוחים בחלל הבטן.

למעשה, לפי ד”ר וילסון, עד 1984 חוקני קפה הופיעו ב-“Merck Manual”, ספר הוראות לרופאים הנמצא בשימוש ברוב כדור הארץ. 

במאה ה-20 חוקני קפה זכו לתשומת לב מחודשת עקב העובדה שהם מהווים חלק ניכר מדיאטת גרסון לטיפול בסרטן. למעשה, גרסון הגיע למסכנה שבלי חוקני קפה הגוף והכבד לא מצליחים להתגבר על כמות הרעלים המשתחררים מהגוף במהלך הטיפול בסרטן.

אולם, ברפואה המודרנית מסתכלים על חוקני הקפה בעין חשודה כי “אין הוכחות ליעילותו”. אכן, לא קיימים מחקרים אשר בודקים את השפעתו של חוקן הקפה, אך העדרם של מחקרים,  לא שווים לחוסר יעילות או חוסר ביטחון. 

חוקן הקפה נמצא בשימוש נרחב ברחבי העולם וכאשר עושים אותו בצורה נכונה אין חשש לסכנה. להפך, מטפלים ורופאים אלטרנטיביים (נטורופתים ומטפלים ברפואה פונקציונלית) ממליצים על חוקן הקפה לטיפול בבעיות בריאות רבות. רוב האנשים מדווחים על הטבות עצמתיות. עם זאת, חשוב לעשות את חוקן הקפה לפי ההנחיות.

אילו יתרונות בריאותיים יש לחוקני קפה?

1. מגביר ייצור של נוגדי חמצון – חוקן קפה מגביר את ייצור האנזים glutathione S-transferase. אנזים זה אחד מנוגדי החמצון העצמתיים ביותר שהגוף מייצר.

2. חלק משמעותי בטיפול נגד סרטן – ד”ר מקס גרסון הצליח לטפל בחולי סרטן רבים באמצעות דיאטה נוגדת-דלקת ושימוש במספר חוקני קפה מדי יום כדי לעזור לגוף לנטרל ולפנות רעלים.

3. ניקוי רעלים – מעבר העובדה שהחוקן עצמו שוטף רעלים מהמעיים, הקפאין הנספג לכבד מגביר משמעותית את יכולת הכבד לנטרל רעלים.

4. עוזר נגד עצירות – החוקן היחיד שלפי דעתי מתאים לטיפול טבעי בעצירות הוא חוקן הקפה. חוקנים אחרים נוטים להוריד את היכולת הטבעית של המעיים לפנות צואה. בנוסף לחוקן הקפה כדאי לטפל בגורמים לעצירות בצורה טבעית, למשל דרך תזונה והרגלי חיים נכונים.

5. טיפול בכאב – חוקני קפה מצליחים להוריד כאבים רבים, במיוחד כאשר הכאבים קשורים לתהליכים מטבוליים. למעשה, ד”ר מקס גרסון הכיר את חוקני הקפה מתפקידו כרופא בצבא הגרמני במלחמת עולם הראשונה. באותה תקופה נגמרו משככי כאבים סינתטיים ובמקומו טיפלו בחיילים פצועים עם חוקני קפה להורדת כאבים. למרות שחוקן קפה לא מצליח לטפל בכל סוגי הכאב, בהחלט שווה לנסות אותו.

6. מניעה וטיפול בהנגאובר – שתיית אלכוהול מכבידה בצורה רצינית על הכבד אשר צריך לפרק ולנטרל את האלכוהול. למעשה, רוב התופעות של ההנגאובר ביום למחרת קשורים לעומס בכבד. חוקן קפה בבוקר למחרת מצליח להעלים את תופעות ההנגאובר תוך דקות ספורות. עם זאת, חשוב לי להדגיש שאלכוהול הוא סם ממכר ומבחינה בריאותית לא כדאי לשתות ממנו הרבה או לעתים קרובות.

למי אסור לעשות חוקני קפה?

עקב העובדה שחוקן הקפה מפעיל את הכבד והכבד מפנה את הרעלים דרך מיצי המרה, אסור לעשות חוקן קפה במצב של חסימה בדרכי המרה. גם למי שסובל מאבנים בכיס המרה לא כדאי לעשות חוקן קפה. בנוסף לכך, כאשר קיימת מחלה כרונית או קשה יש להיוועץ עם רופא או מטפל מקצועי אחר לפני ביצוע החוקן.

חשוב לי גם לציין שהנחיות אלה מיועדות למבוגרים בלבד.

עוד דבר חשוב...

החשש היחיד הקיים בהקשר של חוקני קפה הוא שכמות גדולה של חוקני קפה גורמת לאיבוד של ויטמינים ומינרלים מהגוף. לכן, אני ממליצה לשתות אחרי כל חוקן שייק או מיץ מסחיטה אטית העשויים מירקות, פירות ועלים ירוקים. כך תימנעו מסכנה זו ותקבלו עוד יתרונות בריאותיים בנוסף לחוקן הקפה.

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

אמיצים מספיק כדי לנסות?

לקבלת ההנחיות הכניסו את הפרטים ובדקו את תיבת המייל שלכם:

* עם שליחת הפרטים אתם מסכימים לקבלת אי-מיילים משיטת צופיה/HealthMe. תוכלו לבטל את הדיוור בכל עת.

הערה: אם אתם משתמשים בג’ימייל, ייתכן שהמייל מגיע לתא “קידומי מכירות”. אם לא תמצאו את המייל בתא הראשי כדאי לבדוק שם.

לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות

2 תגובות

  1. Raiko

    10 ביולי 2019 at 14:21

    Nice article! I really enjoyed reading this. Keep it up and looking forward on your future posts!

    • sz

      24 ביולי 2019 at 9:54

      Thank you

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …