המלצות רפואיות חדשות מאנגליה קובעות: במקרה של שיעול כדאי לנסות דבש לפני שלוקחים אנטיביוטיקה. על מה המלצה זו מתבססת? האם היא מבוססת מדע?

כפי שפורסם בקיץ 2018 ב-BBC, קווים מנחים רפואיים חדשים מאנגליה ממליצים קודם לקחת דבש ורק במקרה שהשיעול לא עובר ללכת לרופא לקבלת אנטיביוטיקה.

על פי גורמים רשמיים במשרד הבריאות הבריטי, ברוב המקרים השיעול יעבור לבד תוך שבועיים עד שלושה. בנוסף לכך, השיעול לרוב נגרם כתוצאה מווירוסים ולא מחיידקים, ובמקרים אלה אנטיביוטיקות לא עוזרות.

עמידות לאנטיביוטיקה הפכה לבעיה רצינית

הסיבה להמלצות החדשות היא בעיית העמידות לאנטיביוטיקות של חיידקים רבים שהפכה בשנים האחרונות לבעיה רצינית, במיוחד בבתי חולים. יש יותר ויותר מקרים, בהם זיהומים "פשוטים" הופכים למסכני חיים בקרב הקשישים והאוכלוסיה שסובלת ממערכת חיסונית חלשה. 

חברות התרופות מחפשות בדחיפות תכשירים חדשים למלחמה כנגד החיידקים.

כדי לצמצם את בעיית העמידות צריך לעצור את שימוש היתר באנטיביוטיקות. לשם כך נדרש שינוי בתפישת הרופאים כמו כן באוכלוסיה הרחבה שלעתים קרובות מצפה מהרופא לקבל "משהו" נגד הבעיה – ואנטיביוטיקה היא ברוב המקרים התרופה שהרופאים נותנים.

לכן, הקווים המנחים מאנגליה פונים גם לאזרחים ומבקשים מהם קודם לנסות לטפל בשיעול באמצעות דבש, ורק כאשר השיעול לא עובר לפנות לרופא.

מתי בכל זאת כדאי לפנות לרופא?

עם זאת, יש מצבים שדורשים התייחסות רפואית מהירה יותר. בכתבה מציינים את המקרים הבאים:

  1. כאשר קיימת בעיית בריאות חמורה ברקע, כדאי לפנות לרופא ישירות.
  2. כאשר השיעול מחמיר במקום להשתפר, כדאי לפנות לרופא.
  3. כאשר יש קשיי נשימה או הרגשת חולי חזקה, כדאי לפנות לרופא.

דבש הוא אחת התרופות העתיקות ביותר

דבש היה בשימוש כבר במצריים העתיקה, בבבל, באשור, כמו כן בסין, הודו, יוון ורומא העתיקות. בעוד שאין הוכחות כל כך טובות לשימוש בחברות הקדומות של מצרים, בבל ואשור, השימוש ביוון (היפוקרטס) ורומא (דיוסקורידס) מתועד היטב.

היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, המליץ על דבש כדי לרפא כיבים, כנגד שפעות ולשיכוך כאבים. בכלל הוא המליץ על צריכת דבש כדי לשמור על בריאות וחיוניות.

דיוסקורידס, רופא יווני בצבא הרומי, השתמש בדבש לריפוי פצעים. בנוסף לכך, השתמשו בדבש כנגד שלשול ממקור חיידקי, נגד פטריות כמו קנדידה וכתחבושת לפצעים וכוויות.

מה המחקרים של היום אומרים?

לפי סקירה מדעית משנת 2018, יש עדויות מדעיות לתכונות הבאות של הדבש:

  • נוגד חמצון
  • נוגד חיידקים (אנטי-בקטריאלי)
  • נוגד וירוסים (אנטי-וירלי)
  • נוגד דלקת
  • נוגד פטריות (אנטי-פונגלי)
  • נוגד גידולים (אנטי-סרטני כנגד הסוגים הבאים: סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן כליות, סרטן צוואר הרחם, סרטן בבלוטה הערמונית ועוד)
  • נוגד סוכרת
  • משפר ריפוי פצעים
  • נוגד שיעול

בואו, נסתכל על כמה מהתכונות קצת יותר לעומק:

דבש נגד שיעול אצל ילדים

מחקרים רבים מראים (וביניהם גם המחקר הזה מישראל) שמנת דבש (10 גרם) לפני השינה יעילה יותר מאשר פלצבו ורוב התרופות ללא מרשם כנגד שיעול (ובאותה מידה כמו שאר התרופות נגד שיעול). סביר להניח שהקווים המנחים החדשים מאנגליה מתבססים על מחקרים אלו. 

איך נוטלים את הדבש? לפי המחקרים נתנו לילדים בין הגילאים 1-5 10 גרם דבש חצי שעה לפני השינה. לאופציות נוספות ראו את הפרקים בהמשך.

דבש נוגד-חיידקים ומרפא פציעות

מלבד העובדה שתכונות אלו מוכרות כבר אלפי שנים, גם מחקרים עדכניים רבים מראים שלדבש אכן יש פעילות נוגדת-חיידקים חזקה מאוד. מחקר אחד משער שחלקית תכונות אלו קשורות למימן על-חמצני הנמצא ברוב סוגי הדבש, למרות שגם דבש ללא מימן על-חמצני (כמו לדוגמה דבש מנוקה – Manuka honey) מראה פעילות נוגדת-חיידקים, מה שמעיד על כך שקיימים מנגנונים נוספים הקוטלים חיידקים. למעשה, מחקר אחר מראה שלדבש מנוקה יש את הפעילות החזקה ביותר כנגד MRSA (סטפילוקוקוס עמיד לאנטיביוטיקה שאחראי על זיהומים קשים וקטלניים ביותר). לכן, למרות העלות הגבוהה יותר של דבש מנוקה שווה להשקיע דווקא בו.

ריפוי הפצעים מקושר כמובן גם לפעילות כנגד חיידקים, אך גם להפעלת המערכת החיסונית.

דבש מאזן את המערכת החיסונית

דבש נחשב ל-immunomodulatory – כלומר, הוא לא סתם מפעיל את המערכת החיסונית (דבר שלא נרצה במקרה של אלרגיות או של מחלה אוטו-אימונית), אלא הוא מאזן אותה. מפעיל אותה במקרים שצריך, ומוריד אותה כשזה מה שנדרש. לפי הסקירה המדעית הזו, דבש מאזן את המערכת החיסונית במנגנונים רבים. בין היתר יש בדבש טבעי חומרים מסוימים (גליקופרוטאינים וגליקופפטידים) שלפי המחקר הזה משפיעים על תהליכים של המערכת החיסונית המולדת.

סיבה נוספת להשפעה החיובית על המערכת החיסונית יכולה להיות העובדה שדבש טבעי לא-מחומם כולל פרוביוטיקה (ראו לדוגמה את המחקר הזה). פרוביוטיקה ידועה כחשובה מאוד למערכת חיסונית בריאה.

דבש הוא נוגד חימצון חזק

כלומר, דבש עוזר לגוף לנטרל את הנזקים הנגרמים מחימצון (או במילים אחרות: לנטרל סטרס חימצוני). תכונה זו מגנה מפני מחלות אקוטיות וכרוניות רבות, כמו דלקת כרונית, אלרגיות, בעיות לב, לחץ דם גבוה, טרשת עורקים, סוכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד. ראו את המחקר הזה והסקירה הזו.

דבש מאזן רמות סוכר בדם ועוזר להחלים מסוכרת (טייפ II)

וזאת למרות המתיקות שלו. בהשוואה לסוכר לדבש יש אינדקס גליקמי נמוך יותר, מה שאומר שהסוכר בדם עולה ויורד לאט יותר לאחר צריכת דבש מאשר לאחר צריכת סוכר. מחקרים קליניים מראים, שדבש מוריד רמות סוכר בדם ונוגד סוכרת.

מה משמעותו של הדבר? אם אתם סובלים מסוכרת, לא כדאי לכם לצרוך הרבה מתוק, אך כאשר אתם בכל זאת ממתיקים משהו עדיף שזה יהיה עם דבש ולא עם ממתיק אחר (חוץ מסטיביה). אם תשתמשו במקום בסוכר בדבש – במיוחד יחד עם קינמון, שגם הוא מאזן רמות סוכר בדם – זה יכול לשפר את רמות הסוכר שלכם משמעותית. מחקר נוסף אף מצא שצריכת דבש מדי יום שיפרה לא רק רמות סוכר, אלא גם כולסטרול, טריגליצרידים, CRP והומוציסטאין.

דבש עוזר להירדם בלילה וגורם לשינה טובה

ייתכן שתכונה זו קשורה לעובדה שדבש מכיל יחס מושלם בין פרוקטוז לגלוקוז (שני סוכרים) כדי לאפשר לכבד לעבוד בצורה מיטבית בהמלך הלילה, כפי שטוען המאמר הזה.

למען האמת, ההשערה שדבש עוזר להרדם מתבססת יותר על דיווחים של אנשים מאשר על מחקרים, אך רק כי אין על כך מחקרים עוד לא אומר שזה לא נכון. מי שמכיר אותי יודע, שאני לא מאמינה שיש אפילו המלצה אחת שהיא נכונה עבור כל אחד – אותו הדבר נכון גם לגבי דבש ושינה טובה.

בשורה התחתונה: אם יש לכם בעיות שינה, תנסו אם דבש עוזר לכם. שימו לב להשתמש אך ורק בדבש טהור טבעי, נסו לקחת בין כפית לכף, נסו לקחת את הדבש לבד או ערבבו אותו עם שמן קוקוס. חשוב שארוחת הערב תהיה כמה שעות לפני לקיחת הדבש וייתכן שהאפקט של הדבש נעלם אם אכלתם הרבה סוכר אחר במהלך היום.

דבש עוזר לשמור על משקל גוף תקין

זה נכון לפחות בהשוואה לצריכת סוכר. מחקר זה על חולדות מראה שכאשר מחליפים את אותה כמות של סוכר בתזונה שלהם בדבש, החולדות פחות עולות במשקל. כלומר, עדיף לצרוך הרבה דבש מאשר הרבה סוכר. עם זאת, חשוב לי להדגיש שאני לא ממליצה לצרוך הרבה סוכר או דבש (!), אך שווה להחליף כמה שיותר מהסוכר שאתם בכל זאת צורכים בדבש.

איך להשתמש בדבש בצורה נכונה?

כדי לא לאבד את התכונות הטובות של הדבש אסור לחמם אותו (לכן לדבש מחומם כבר אין את כל התכונות הנפלאות).

לכן, אל תוסיפו דבש לשתייה ממש חמה. כדאי להוסיף את הדבש רק כאשר השתייה הגיעה לטמפרטורה נעימה לשתייה.

אפשר להוסיף דבש במקום סוכר לקינוחים שלא עוברים אפיה או חימום. לקינוחים אחרים, עוגות ועוגיות לא שווה להשתמש בדבש, כי החימום הורס אותו. עדיף להשתמך במייפל, סירופ אגבה, סילאן או סוכר קוקוס.

אפשר למרוח דבש על לחם או פנקייקים, אפשר להכין ממרח חלבה בו מערבבים טחינה עם דבש וכן הלאה.

לחצו כאן כדי להגיע למתכון של נשנוש בריא עם דבש:

אזהרות והערות

אסור להשתמש בדבש לילדים מתחת לגיל שנה מחשש לבוטוליזם.

חשוב מאוד לקנות דבש טהור אמיתי. הערה זו אולי נשמעת לכם מוזרה, אבל, למעשה, רוב צנצנות הדבש הנמצאים בסופרים לא עונים על ההגדרה של "טהור" או "אמיתי".

בשוק הישראלי נמכרים כל שנה טונות של דבש מזויף, במיוחד לקראת ראש השנה. בנוסף לכך, רוב סוגי הדבש שנמכרים בסופרים רגילים הם מחוממים – תהליך שהופך את הדבש לנוזלי תמיד, אך הורס את כל התכונות הטובות שיש בדבש.

כלומר, דבש מחומם לא עוזר נגד וירוסים או חיידקים. כל מה שנשאר בו זה הסוכר.

כיצד לזהות דבש מזויף ואיפה קונים דבש טבעי טהור

לחצו על הלינק הזה כדי לקרוא את הברושור של מכון ויצמן כיצד ניתן לזהות דבש מזויף.

בסופרים רגילים צריך להיזהר בקניית הדבש כי רוב החברות הגדולות מוכרות דבש מחומם ובו אין את התכונות הטובות של הדבש.

עדיף לקנות את הדבש במחלקות האורגניות או בחנות טבע – שם לא מוכרים דבש מחומם או מזויף.

מה שחשוב לדעת, זה שרוב סוגי הדבש נוזליים רק לתקופה מסוימת לאחר הוצאתם מהכוורת. לאחר מכן הדבש נקרש והופך למוצק יותר. לכן, אם יש לכם דבש שנשאר נוזלי לאורך זמן זה מעיד על כך שהוא מחומם או בכלל מזויף.

טיפ נוסף: הסתכלו האם מופיעים רכיבים על הדבש שאתם רוצים לקנות. כאשר מדובר בדבש טבעי בדרך כלל אין רשימת מרכיבים (כי כל מה שיש בו זה דבש טבעי).

מקורות:

לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור בריאות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …