לאור המקרים הראשונים של קורונה בארץ, אנשים רבים מודאגים מהדבקות בווירוס הקורונה (CoVid19) שלא קיימת נגדו תרופה. האם הדאגה מוצדקת? איך תוכלו לחזק את המערכת החיסונית שלכם כדי לא לחלות?

כשעוקבים אחרי התקשורת בנושא הקורונה המצב בהחלט נשמע מדאיג. אין תרופה למחלה, המחלה וירולנטית מאוד – כלומר, נדבקים ממנה בקלות – וע"פ הדיווחים מתקבל הרושם שרוב מי שנדבק במחלה גם מת ממנה.

מה הסכנה האמיתית?

בעוד שעדיין מוקדם מדי כדי להגיע למסקנות סופיות, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, שיעור התמותה מהמחלה עומד (לפי האתר נוקלאוס) על פחות מ-1%. כלומר, רק אחוז אחד מתוך החולים מתים מהמחלה או במילים אחרות: מתוך 100 חולים 99 יבריאו. כמובן שכל מוות הוא טרגדיה, אבל ממחלת השפעת הרגילה מתים הרבה יותר אנשים.

מבחינת המספרים: לעומת כ-2700 מקרי מוות עומדים כרגע 27,900 מקרים של החלמה מלאה.

כלומר, בשלב זה אין צורך להיכנס לסטרס. להפך, מאוד חשוב לא להיכנס לסטרס! 

למה? סטרס הוא בין הגורמים החשובים ביותר שפוגע במערכת החיסונית שלנו…

שיעור התמותה ממחלת הקורונה

איך ניתן לחזק את המערכת החיסונית כדי לא לחלות?

המערכת החיסונית שלנו מיועדת להילחם נגד מחלות (בין אם הן נגרמות מווירוסים או מחיידקים). לצורך זה קיימים מנגנונים שונים שמזהים וירוסים או חיידקים שמחוללים מחלות ופועלים כדי לחסל אותם. ברוב המקרים, מערכת זו מצליחה להשתלט על מחוללי המחלה והגוף מחלים.

אולם, כדי לפעול במיטבה המערכת החיסונית דורשת ויטמינים ומינרלים מסוימים. כמו כן, התזונה והרגלי חיים שונים משפיעים על יכולתה של המערכת לעבוד.

בהמשך נעבור על החומרים החשובים ביותר שהמערכת צריכה ועל ההרגלים החשובים שיעזרו לכם לא לחלות.

1. דאגו ל-7-9 שעות שינה מדי לילה

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לתמוך במערכת החיסונית שלכם היא לישון מספיק. ישנם כמה תהליכים שקשורים ספציפית לתהליכים של זיהוי וחיסול של וירוסים שנפגעים משמעותית כאשר אין לגוף מספיק שעות שינה. 

לכן, דאגו לישון כל לילה לפחות 7 שעות. ברגע שאתם מתחילים להרגיש פחות טוב (ממש לא משנה מאיזו סיבה) דאגו לישון יותר, אם אתם מרגישים צורך בכך מומלץ לישון גם 12 שעות או יותר.

חלק גדול מהמומחים מסכימים ששינה מספיקה היא הגורם החשוב ביותר לפעילות טובה של המערכת החיסונית [2]. 

2. דאגו לפעילות גופנית מתונה (בעדיפות בטבע)

הגוף צריך לזוז כדי שכל המערכות שלו יעבדו. גם המערכת החיסונית פועלת טוב יותר כשאנחנו פעילים גופנית.

הפעילות הטובה ביותר לפי דעתנו פה ב-HealthMe היא הליכה מהירה בטבע או בפארקים. עם זאת, כל הליכה, גם לצד כבישי העיר, תורמת לגוף.

חשוב לציין שטיפ זה חשוב למניעה בלבד. ברגע שאתם חולים חשוב לנוח ככל הניתן ולהקשיב לצרכים של הגוף.

3. דאגו לצרוך כמה שיותר ירקות ופירות

המערכת החיסונית דורשת ויטמינים ומינרלים רבים לפעילותה. כדי לספק לגוף כמה שיותר ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים נוספים כדאי לצרוך כמות גדולה מאוד של פירות וירקות (בעדיפות ממקור אורגני).

חשוב לציין לא לצרוך שום מזון שיש לכם אליו רגישות או אלרגיה – גם אם הוא נחשב למאוד בריא!

ניתן להגביר את כמות הירקות והפירות שאתם צורכים באמצעות שייקים ו/או מיצים. ניתן גם להוסיף מזונות על עשירים במינרלים, פלבונואידים ועוד.

כלל אצבע: תנסו לצרוך לכל הפחות 7 ירקות/פירות ביממה.

4. תצמצמו ככל הניתן את הסטרס שאתם חווים

לא תמיד אפשר להוריד את כל גורמי הסטרס, אך חשוב מאוד לצמצם אותם ככל הניתן. אם, לדוגמה, לשמוע חדשות על ווירוס הקורונה מכניס אתכם לסטרס בהחלט כדאי להפסיק לעקוב אחרי החדשות.

להיות בסטרס לא מוריד את הסיכון שלכם להידבק אלא מגביר אותו!

תשמרו על שמחת חיים ותיהנו מבני המשפחה והחברים שלכם. 

שימו לב: פעילות גופנית לא רק חשובה למערכת החיסונית באופן ישיר אלא גם מורידה סטרס!

טיפ מיוחד: נשימה נכונה מורידה חלק מההשפעה השלילית של הסטרס על הגוף. מוזמנים לקרוא את המדריך החינמי שלנו: כך תמנעו מנזקים עקב נשימה לא נכונה.

5. תצמצמו ככל הניתן את צריכת ה"ג'אנק פוד" והסוכר

ג'אנק פוד וסוכר אומנם לא משפיעים בצורה ישירה על מערכת החיסונית, אך הם מכבידים על הגוף. כלומר, הגוף צריך לפנות משאבים ואנרגיה כדי לנטרל ולפנות את הרעלים ונמצאים בג'אנק פוד ובממתקים.

הגוף יכול להתמודד רק עם כמות מסויימת של "בעיות" בבת אחת. ככל שתורידו מהגוף דברים שמכבידים עליו הוא יהיה מסוגל יותר להתמודד עם וירוסים.

אותו הדבר כמובן נכון לגבי הרגלים מזיקים אחרים, במיוחד עישון.

6. נטילת תוספים

ישנם שני תוספים שחשובים במיוחד לפעילות מיטבית של המערכת החיסוית: ויטמין C ואבץ. בנוסף, גם פרוביוטיקה וויטמין D עוזרים לחזק את המערכת החיסונית.

ויטמין C: אנחנו ממליצים על ויטמין C לא חומצי (למשל סידן אסקורבאט). ויטמין C לא מסוכן וניתן ליטול אותו בלי חשש גם במינונים גבוהים של כמה גרמים (!) ביום. קל גם להבחין אם הגעתם לגבול העליון שהגוף שלכם יכול לספוג. ברגע שיש לכם "יציאות רכות" כדי להפחית את המינון במעט. 

אבץ: גם אבץ חשוב מאוד לפעילות התקינה של המערכת החיסונית. ניתן למצוא תוספים רבים (כמו למשל את התוסף הזה). אל תקחו יותר מאשר 50 מ"ג של אבץ ביום לאורך זמן (מינון למבוגרים).

פרוביוטיקה: חקר המיקרוביום (חיידקי המעיים) בעשור האחרון הבהיר שחיידקים הטובים יש השפעה חזקה על המערכת החיסונית. הבעיה היא שקשה מאוד להתאים את הפרוביוטיקה הנכונה לכל אחד. לכן, אם לא תוכלו להגיע למטפל מוסמך, כדאי לקנות מספר מוצרי פרוביוטיקה שונים וליטול אתם לסירוגין. ניתן לקחת כמוסת פרוביוטיקה (חוזקה רגילה של כ-10 מיליארד) עם כל ארוחה.

ויטמין D: חוסר בוויטמין D מחליש את המערכת החיסונית ומגיבר את הסיכון לחלות. מעצם העובדה שרוב האוכלוסייה בישראל נמצאת בחוסר כדאי לקחת תוסף בשבועות הקרובים. המינון הנדרש נע בין 1,000 ל-5,000 יחידות ביום וכדאי לבחור תוסף שמכיל יחד עם ויטמין D גם ויטמין K2 (כמו למשל תוסף זה ממנו יש ליטול בין 2-10 טיפות ביום – מינון למבוגרים). 

הערה חשובה: מידע זה לא מחליף התייעצות עם רופא או מטפל מוסמך! אם אתם סובלים ממחלת רקע, אתן בהריון או מניקות או רוצים לתת תוספים לילדים שלכם חשוב שתתייעצו באופן אישי אם אנשי מקצוע מוסמכים.

7. תצרכו הרבה ציר עצם אמיתי

ציר עצם ביתי הוא אחד המאכלים העוצמתיים ביותר לחיזוק המערכת החיסונית. למרבה הצער, רק הדבר האמיתי נותן את התועלת… 

להלן לינק למתכון שלנו:

כדאי לכם גם להתעניין בסידרה שהתפרסמה בפורטל לאחרונה: טיפים למניעת מחלות חורף

הטיפים שמופיעים בסידרה למניעת מחלות חורף עוזרים גם למנוע הדבקות במחלת הקורונה.

מקורות

אהבתם? אתם מוזמנים לשתף 🙂

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram
לכתבות נוספות בנושא זה, לחצו כאן
הצג כתבות נוספות במדור חדשות
Comments are closed.

כתבה נוספת שלא כדאי לפספס

אי-סבילות למזון | רגישות למזון – תסמינים ובדיקות

מהי אי-סבילות למזון? האם שווה לעשות בדיקת רגישות למזון? אי סבילות למזון נפוצה מאוד ויכולה …